Ryhmät

Ahjolan pelimannit

Ahjolan pelimannit on reipas ja aktiivinen pelimanniyhtye, joka soittaa suomalaista, pohjoismaista ja Brittein saarten kansanmusiikkia moniäänisesti ja avaralla asenteella. Yhtyeen ohjelmisto koostuu sekä perinteisistä että kansanmuusikoiden tekemistä sävelmistä vanhaa iskelmä- ja tanssimusiikkia unohtamatta. Viulut, mandoliinit, haitarit, klarinetti, kitara ja matkaharmooni saavat tanssijalan nousemaan.
2018 20-vuotias Ahjolan pelimannit on toiminut Ahjolan kansalaisopistossa vuodesta 1998. Yhtye syntyi vuonna 1997 Sakari Jankkarin pyytäessä Airi Hautamäkeä ohjaamaan Tampereen seudun kaksrivisten haitareiden soittajia. Airi Hautamäen aikana (1997–2001) Ahjolassa toimi myös lasten ja nuorten kaksrivisryhmä. Ahjolan ryhmät julkaisivat vuonna 2001 äänitteen nimeltä "Tampereen jenkka". Ahjolassa toimi vuosina 2001–2008 myös 1-rivisen haitarin ryhmä. Ahjolan haitariryhmät ovat muuttuneet pelimanniyhtyeeksi, jota ovat vuosien varrella olleet ohjaamassa lukuisat opettajat. Ahjolan pelimannit esiintyy ahkerasti Tampereella ja Pirkanmaan alueen tapahtumissa ja käy vuosittain mm. Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla. Innostuneita ja aktiivisia harrastajia on vuodesta 2014 ohjannut Sanna Natunen.
Yhteydenotot ja esiintymispyynnöt: natunen.sanna@gmail.com.

Harjunpään pelimannit

Harjunpään pelimannit koostuu harmonikan soittajista, laulajista, kontrabasistista, rumpalista. Yhteistä heille on ,että jokainen on tai on ollut Harjunpään Musiikkikoulun oppilas. Opetusohjelmaan kuuluva yhteismusisointi hoituu näin koulun puitteissa. Tietysti mukavaa Kansanmusiikkia soitellessa.

Koulu - eli harjoituspakka sijaitsee Hämeenkatu 5 A TAMPERE
Markku Harjunpää, harmonikka Reino Ikonen, harmonikka Reijo Ilomäki, harmonikka Tarja Järvinen, laulu Terttu Mikkonen, harmonikka Pentti Mäkinen, harmonikka Eino Nurmi, harmonikka Martti Rinne, harmonikka Virva Tistelgren, kontrabasso Marianne Verikov, harmonikka

Maistiaisia Harjunpään pelimannien soitosta löytyy tästä: https://www.youtube.com/watch?v=seEx4Ayjfts

Lempäälän Pelimannit

Alkusysäys Lempäälän pelimannit ry:lle tuli Lempäälän kansalaisopiston pelimannipiiristä, joka aloitettiin v. 1976 Antti Koirasen johdolla. Vuosien varrella mukaan liittyi uusia pelimanneja ja v. 1981 pidettiin ensimmäinen kokous yhdistyksen perustamiseksi. Yhdistysrekisteriin Lempäälän Pelimannit kirjattiin kuitenkin vasta v. 1983.

Lempäälän Pelimannit harjoittelevat viikoittain Pirkan opiston alaisuudessa joka tiistai-ilta klo 19.00-21.00 ohjaajana Mika Hakala. Aktiivisia soittajia tällä hetkellä 10-12 pelimannia. Yhdistys toimii aktiivisesti ja esiintymisiä on useita vuosittain. Ohjelmistoon kuuluu perinteistä sekä uudempaa kansanmusiikkia ja vanhempaa tanssimusiikkia. Pelimannien omat sävellykset kuuluvat olennaisena osana myös ohjelmistoon. Esiintymisiä on mm. erilaisissa Lempäälän kunnan tilaisuuksissa, vanhainkodeissa, konserteissa, syntymäpäivillä, häissä ja hautajaisissa. Lisäksi pelimannit ovat tehneet yhteistyötä Salonkitanssijoiden ja Lempäälän Mieskuoron kanssa. Vuosien varrella on vierailtu myös Ruotsin puolella ja Virossa.

Yleisiä esiintymistilaisuuksia ovat olleet mm. Hämeen Kevätsoitto, Kyrösjärven mainingit, Pelimannitanssiaiset, Kaustisen Kansanmusiikkijuhlat, Kiikoisten Purpurijuhlat, Pispalan sottiisi, Tanssimania ja Folklandia risteily.

Pirkanmaan Maakuntapelimannit

Pirkanmaan maakuntapelimannit on aktiivinen kansanmusiikkia ja vanhaa tanssimusiikkia soittava orkesteri, jonka harjoituksiin ja esityksiin ovat tervetulleita kaikki pirkanmaalaiset pelimannit. Pirkanmaan maakuntapelimannit aloittivat virallisesti toiminnan vuoden 2009 alussa. Pelimanniryhmän perustamiseen innoitti vuodesta 2003 lähtien Kyrösjärven maininkien (ent. kuohujen) avoimen yhdessä soittamisen ja matalan kynnyksen osallistumisen periaate. Hämeen kansanmusiikkiyhdistyksen silloinen puheenjohtaja Sakari Jankkari kokosi innokkaan 10–15 henkilön harrastesoittoryhmän, joka kokoontui soittamaan yhdessä kaikille tuttuja pelimanni- ja kansanmusiikkikappaleita. Vuosien varrella on harjoiteltu eri puolilla Tamperetta, nykyään kokoonnutaan kerran kuussa Ylöjärvellä.
Pirkanmaan Maakuntapelimanneja ohjaa Mika Hakala.

Harjoitukset joka kuukauden 2. keskiviikko klo 18.00–20.00 Ylöjärven varikolla, Teollisuustie 24, 33470 Ylöjärvi.

Tervetuloa kaikki kansanmusiikista kiinnostuneet.

Ylöjärven Pelimannit

-perustettu vuonna 1996
-toimii Tampereen seudun työväenopistossa, harjoituspaikka Ylöjärvellä
-kokoonpanossa kaksirivisiä haitareita, kitaroita, viulu, basso ja laulusolisti, joka tarvittaessa hoitaa myös rytmisoittimia
-ohjelmisto pelimannimusiikkia lähes koko kirjoissaan
-esiintyy monipuolisissa tilaisuuksissa yksityistilaisuuksista palvelutaloihin

Ikaalisten Viulupelimannit

Ikaalisten Viulupelimannit on toiminut yhtäjaksoisesti vuodesta 1969 soittaen kansanmusiikkia, hengellistä musiikkia ja vanhaa tanssimusiikkia kotimaassa sekä monesti Ruotsissa ja ainakin Saksassa ystävyyskaupungissa. Ilman Viulupelimanneja ei Sata-Häme Soi-festivaali olisi lähtenyt alkuun.

Los Dementitos

Pinsiöläinen viulisti Pertti Lehtinen kokosi vuonna 2007 soittajia ja keksi ryhmälle nimen Los Dementitos. Ryhmä soittaa kansanmusiikkia ja vanhaa tanssimusiikkia ja esiintyy eri eläkeläisten tapahtumissa, palvelutalojen asukkaille ja kansanmusiikkitapahtumissa Pirkanmaan lähialueella.

Pirkkalan Pelimannit

Pirkkalan Pelimannit aloittivat toimintansa 1970 luvun loppupuolella. Kansalaisopiston pelimannipiiristä erkani kuuden miehen ryhmä, joka aloitti toimintansa nimellä Pirkkalan Pelimannit. Ryhmä soitti sekä kansanmusiikia että vanhaa tanssimusiikkia erilaisissa tilaisuuksissa. Soittamista jatkettiin vuoteen 2004 asti, jolloin ryhmä jäi tauolle. Vuonna 2015 Pirkkalan Pelimannit alkoi uudestaan harjoitella ja soittaa osittain uudistuneessa muodossa. Ryhmä soittaa sekä kansanmusiikkia että vanhaa tanssimusiikkia.